fbpx

Parkour: Alla Nivåer

Välkommen till medlemssidan för Parkour: Alla Nivåer i Stockholm
Här kommer vi skriva särskilda saker att tänka på, eventuella nyheter och om det sker några ändringar i mötesplats. För dessa klasser behöver ni inte göra en anmälan vid frånvaro.

Bra att tänka på:
– Dessa pass är till för dig över 13 år, annars kolla in våra lokala kurser!
– Mötesplatsen är en hållplats inom kollektivtrafiken, mer detaljerad info finns under respektive träningspass.
– Både ni som testar första gången och ni som tränat längre tid är välkomna, upplägget passar oavsett nivå.
– All träning sker på egen risk. Skador är sällsynta men är en naturlig del av all träning. Prata med din coach vid skada eller om du har frågor om säkerhet.
– Ta kläder efter väder då all träning sker utomhus. Är det kallt så ta gärna en extra jacka med som du kan ta av dig under passet.
– Om du blir sen, det är ok, sånt händer! Men meddela din coach INNAN passet har startat så att hen kan hjälpa dig att hitta gruppen. Telefonnr finns infon för respektive pass.
– Allt är frivilligt, alla är på samma sida och övningar kan anpassas till din nivå och dagsform.
– Välj dina strider. Är du rejält förkyld eller är skadad på nivån att du inte ens kan jogga så är det inte träning din kropp behöver. Vila hellre för att komma och ge allt en annan dag.
– Tag med minst en halvliter vatten (endast vatten) att dricka. Föredrar du att inte dricka under passet så se till att vätska upp ordentligt i förväg.

Kontakt

Frågor eller Sjukanmälan

Coacherna för gruppen

Martin Svenselius
Martin SvenseliusSenior Coach
Utbildad till idrottslärare på GIH och har haft flertalet jobb som handlar om att leda och utbilda ungdomar i rörelse och träning. Efter att ha haft parkour som ett intresse ända sen 2005 så har Martin under flera perioder tagit rollen som ledare över de grupper som fort spreds över Stockholm.
Först 2008 bildade han tillsammans med två vänner Stockholm Parkour Academy som han skötte vid sidan av idrottsläraryrket. Han har haft flera jobb med bl.a. TV4, Nokia, Kulturhuset i Stockholm m.fl. Ett par år senare gick han över för att sköta firman på heltid med hjälp av sina goda vänner Viktor och Rasmus.

Martin, tillsammans med Viktor, är de två enda ADAPT level 2-coacherna i Sverige!

Nästa träning

october, 2020

13oct19:3021:00Fit For FlightBergshamra

14oct19:0020:15Prova på parkourÅrstaberg

15oct19:0020:30Parkour - Alla nivåerLuma

16oct19:0020:30Parkour Avancerad UngdomÄlta centrum

INFORMATION

Sista veckan – Utmaning

Med denna vecka så avslutar vid sommarterminen och tar ca 2 veckors paus och laddar inför höstterminen och jag vill passa på och tacka er alla för er tid och energi under denna tid. Detta är något jag försöker göra efter varje pass, utan er energi så skulle detta inte bli värdefullt för er och vi är ständigt hedrade att ni vill spendera er tid på detta. Det uppskattas enormt så tack igen för att ni vill träna med oss och varandra.
För veckans tema har vi jobbat med begreppet utmaning. Detta är inte ett nytt begrepp för någon av er och avsikten med detta är inte att säga vad utan förklara varför. Parkour skapades för att göra människor starka, för att utövaren ska se utmaningen och ta sig an den och göra om ett “Å nej!” till ett “Ok, nu kör vi” och detta är för de allra flesta den svåraste delen av träningsformen.
Vi pratar en del om två sätt att dela in parkourträning – utforska och utmana. Båda handlar om att testa vad ni klarar av men det tidigare behöver inte ha ett konkret mål. För utmaningen däremot så är målet solklart, att klara utmaningen och när vi hittar en utmaning som tvingar oss tänja på våra gränser så har vi hittat det som kallas “breaking jumps”.
Begreppet Breaking jumps är direkt översatt från den franska versionen som nästan bokstavligen betyder “bryta hoppet”). Det som bryts är inte nödvändigtvis just ett hopp utan den mentala barriären som tidigare hindrat dig från att klara utmaningen. Detta begrepp är således dedikerat mentala utmaningar, att överkomma en rädsla oavsett fysisk belastning. Det är dock viktigt att komma ihåg att ingen annan än du väljer när utmaningen ska utföras och säkerhet måste komma först. Ibland är de viktigaste hoppen de du väljer att inte göra, de finns kvar när du känner dig redo.
En utmaning i övrigt kan vara fysisk, mental eller en kombination av de båda och de är alltid helt och fullt upp till individen. Ibland upptäcker du utmaningen naturligt och ibland kan du behöva jobba dig fram till den. En sidonot till detta: Det pratas ibland om att inga hopp bör kallas för “enkla”, anledningen till detta är att inte tappa respekt för en rörelse där det finns skaderisk och i träningsformens tidigare dagar ansågs det lite fult att kalla ett hopp “enkelt”, både för att det visade att du inte respekterar tiden då det var svårt för dig men också för att det tyder på att du inte försöker se hur det kan utmana dig.
Så vad är en utmaning för dig? En sprint upp för en backe per minut i 20 min, ett 2 meter långt hopp mellan två räcken på 10 meters höjd, att balansera på ett räcke i en hel minut utan att falla eller göra ditt första precisionshopp sedan du bröt foten på samma hopp för ett år sedan? Alla dessa är värdiga utmaningar för rätt person.
Vilka av dessa skulle utmana dig? Vilka har redan gjort det? Kontentan av detta är att din utmaning är din att klara, din demon att dräpa, ditt slag att vinna och bland utövare är detta något att respektera. En hel träningsgrupp kan avbryta vad de gör för att lämna plats åt någon med en utmaning att hantera. Det är så viktigt.
By |augusti 21st, 2020|Artikel|

Nionde veckan – Flow

Denna vecka har vi pratat om begreppet flow och detta är kanske ett av de träningssätt som är mest karaktäristiskt för Le Parkour som träningsform. En armhävning kommer alltid se ut som en armhävning men flowträningen har en helt egen karaktär. Det är den träning som får förbipasserande att säga: Kolla, dom kör parkour.
För er som intresserar er för psykologi kan begreppet Flow (eller flow state) vara väldigt bekant och även om jag inte kommer att beröra det konceptet just idag så kommer ni nog känna igen er en del i detta. För er som inte hört talas om det så kan jag bara referera till boken “Flow” av Mihály Csíkszentmihályi, klart läsvärt. Dock kan en snabb sökning på google ge en kort summering för nu.
Så vad menar vi när vi pratar om flow? Ett sätt att beskriva det är den sömlösa och till synes ansträningningslösa sammankopplingen av separata rörelser. Det är konsten att “flyta” från en rörelse till en annan med bibehållen kontroll och hastighet. Syftet är att träna oss rent motoriskt, komma åt muskler som vi kanske inte berör så ofta, jobba med koordination och proprioception, varav det senare enkelt förklaras som medvetenhet om sin egen kropp i förhållande till sin position och sin rörelse. Dessa “flow-slingor” kan liknas till en koreografi, en samling rörelser som utförs i följd. Det är inte en slump att det ibland liknas till olika former av dans och det finns flera exempel på utövare som kombinerar rörelser från parkour med modern dans och break dance, exempel på detta nedan.
En annan stor fördel med denna träning är att det blir ett lekfullt sätt att drilla rörelser, förutsatt att du väljer att repetera din slinga, vilket är relativt vanligt då det sällan blir perfekt första gången. Liksom med de flesta rörelser i träningsformen så strävar utövaren för hög kvalitet så slingan tränas ofta tills hastigheten är hög och ljudvolymen låg, oavsett komplexitet.
Behöver du kunna alla grundtekniker för detta då? Nej, men vartefter ditt rörelsebibliotek utökar desto mer kreativ kommer du att kunna vara i dina flowslingor.
Slutligen en tanke om kreativitet. Du har säkert hört att fantasin är passiv och kreativiteten är aktiv. Detsamma gäller vår flowträning och den om något ger högt utlopp för kreativitet hos utövaren, om du så väljer det. Vissa tänker sina rörelser i huvudet, kanske diskuterar det med de andra på träningen och vissa går in i rörelsen och ser vad som händer. Båda kräver lite olika saker från utövaren men ingen är mer eller mindre rätt.
Flowträningen är kreativ, koordinativ och ofta meditativ och bör vara en del av din träning oavsett nivå. Jag vill avsluta med två videoexempel då denna träning känns omöjlig att förklara på ett adekvat vis.
Laurent Piemontesi – Nothing is Something #1 The Bench
Zico Parkour – Conexualidade
By |augusti 8th, 2020|Artikel|
X