fbpx

Parkour: Alla Nivåer

Välkommen till medlemssidan för Parkour: Alla Nivåer i Stockholm
Här kommer vi skriva särskilda saker att tänka på, eventuella nyheter och om det sker några ändringar i mötesplats. För dessa klasser behöver ni inte göra en anmälan vid frånvaro.

Bra att tänka på:
– Dessa pass är till för dig över 13 år, annars kolla in våra lokala kurser!
– Mötesplatsen är en hållplats inom kollektivtrafiken, mer detaljerad info finns under respektive träningspass.
– Både ni som testar första gången och ni som tränat längre tid är välkomna, upplägget passar oavsett nivå.
– All träning sker på egen risk. Skador är sällsynta men är en naturlig del av all träning. Prata med din coach vid skada eller om du har frågor om säkerhet.
– Ta kläder efter väder då all träning sker utomhus. Är det kallt så ta gärna en extra jacka med som du kan ta av dig under passet.
– Om du blir sen, det är ok, sånt händer! Men meddela din coach INNAN passet har startat så att hen kan hjälpa dig att hitta gruppen. Telefonnr finns infon för respektive pass.
– Allt är frivilligt, alla är på samma sida och övningar kan anpassas till din nivå och dagsform.
– Välj dina strider. Är du rejält förkyld eller är skadad på nivån att du inte ens kan jogga så är det inte träning din kropp behöver. Vila hellre för att komma och ge allt en annan dag.
– Tag med minst en halvliter vatten (endast vatten) att dricka. Föredrar du att inte dricka under passet så se till att vätska upp ordentligt i förväg.

Kontakt

Frågor eller Sjukanmälan

Coacherna för gruppen

Martin Svenselius
Martin SvenseliusSenior Coach
Utbildad till idrottslärare på GIH och har haft flertalet jobb som handlar om att leda och utbilda ungdomar i rörelse och träning. Efter att ha haft parkour som ett intresse ända sen 2005 så har Martin under flera perioder tagit rollen som ledare över de grupper som fort spreds över Stockholm.
Först 2008 bildade han tillsammans med två vänner Stockholm Parkour Academy som han skötte vid sidan av idrottsläraryrket. Han har haft flera jobb med bl.a. TV4, Nokia, Kulturhuset i Stockholm m.fl. Ett par år senare gick han över för att sköta firman på heltid med hjälp av sina goda vänner Viktor och Rasmus.

Martin, tillsammans med Viktor, är de två enda ADAPT level 2-coacherna i Sverige!

Nästa träning

august, 2020

13aug19:0020:30Parkour - Sommar (Sista för sommaren)Medborgarplatsen

17augAll DayTIllfälligt uppehållIngen plats meddelad

18augAll DayTIllfälligt uppehållIngen plats meddelad

19augAll DayTIllfälligt uppehållIngen plats meddelad

INFORMATION

Nionde veckan – Flow

Denna vecka har vi pratat om begreppet flow och detta är kanske ett av de träningssätt som är mest karaktäristiskt för Le Parkour som träningsform. En armhävning kommer alltid se ut som en armhävning men flowträningen har en helt egen karaktär. Det är den träning som får förbipasserande att säga: Kolla, dom kör parkour.
För er som intresserar er för psykologi kan begreppet Flow (eller flow state) vara väldigt bekant och även om jag inte kommer att beröra det konceptet just idag så kommer ni nog känna igen er en del i detta. För er som inte hört talas om det så kan jag bara referera till boken “Flow” av Mihály Csíkszentmihályi, klart läsvärt. Dock kan en snabb sökning på google ge en kort summering för nu.
Så vad menar vi när vi pratar om flow? Ett sätt att beskriva det är den sömlösa och till synes ansträningningslösa sammankopplingen av separata rörelser. Det är konsten att “flyta” från en rörelse till en annan med bibehållen kontroll och hastighet. Syftet är att träna oss rent motoriskt, komma åt muskler som vi kanske inte berör så ofta, jobba med koordination och proprioception, varav det senare enkelt förklaras som medvetenhet om sin egen kropp i förhållande till sin position och sin rörelse. Dessa “flow-slingor” kan liknas till en koreografi, en samling rörelser som utförs i följd. Det är inte en slump att det ibland liknas till olika former av dans och det finns flera exempel på utövare som kombinerar rörelser från parkour med modern dans och break dance, exempel på detta nedan.
En annan stor fördel med denna träning är att det blir ett lekfullt sätt att drilla rörelser, förutsatt att du väljer att repetera din slinga, vilket är relativt vanligt då det sällan blir perfekt första gången. Liksom med de flesta rörelser i träningsformen så strävar utövaren för hög kvalitet så slingan tränas ofta tills hastigheten är hög och ljudvolymen låg, oavsett komplexitet.
Behöver du kunna alla grundtekniker för detta då? Nej, men vartefter ditt rörelsebibliotek utökar desto mer kreativ kommer du att kunna vara i dina flowslingor.
Slutligen en tanke om kreativitet. Du har säkert hört att fantasin är passiv och kreativiteten är aktiv. Detsamma gäller vår flowträning och den om något ger högt utlopp för kreativitet hos utövaren, om du så väljer det. Vissa tänker sina rörelser i huvudet, kanske diskuterar det med de andra på träningen och vissa går in i rörelsen och ser vad som händer. Båda kräver lite olika saker från utövaren men ingen är mer eller mindre rätt.
Flowträningen är kreativ, koordinativ och ofta meditativ och bör vara en del av din träning oavsett nivå. Jag vill avsluta med två videoexempel då denna träning känns omöjlig att förklara på ett adekvat vis.
Laurent Piemontesi – Nothing is Something #1 The Bench
Zico Parkour – Conexualidade
By |augusti 8th, 2020|Artikel|

Åttonde veckan – Repeterbarhet och One-shots

Detta tema har vi redan berört en del under förra veckan och denna vecka kommer vi att jobba vidare med det fast på lite andra sätt så förhoppningsvis känns det inte som en fullständig repetition för er. Denna text kommer också att fokusera lite mer på begreppen “repeterbarhet” och ”one-shots”.
När vi pratar om motorisk inlärning så finns det ett par begrepp som vi ofta applicerar på det vi gör, ibland omedvetet. Dessa kan vi se som metoder att bevisa ör oss själva på att vi faktiskt börjar bli säkra på en viss rörelse.
En metod kan handla om huruvida vi kan utföra rörelsen med kvalitet även efter ett potentiellt långt tidsspann eller om vi måste lära oss rörelsen på nytt. En annan är vår anpassningsbart, kan vi utföra samma passage över ett hinder som är halt, blött, instabilt, snett, för högt, för lågt eller om vi bär något i ena handen? Den tredje och sista vi ska beröra är den viktigaste för detta tema, det vi kallar repeterbarhet. Har vi förmågan att repetera en rörelse igen och igen och få samma lyckade resultat? I parkourträningen blir formuleringen mer i stil med: Hur många gånger kan jag utföra denna rörelse väl innan jag misslyckas? 10 gånger? 50? 100?
Ett klassiskt tankesätt som cirkulerat parkourvärlden i åratal handlar om att parkourutövaren inte bara tränar på en rörelse tills den lyckas, rörelsen tränas tills ett misslyckande känns omöjligt. Detta är förstås en hög ribba att och ställer höga krav på utövaren. Vi brukar prata om två ord: Tålamodig och skoningslös. Det är viktigt att utövaren inte bara ger sig själv tid men också håller sig själv ytterst ansvarig för sina framsteg och inte tillåter sig själv att slarva.
Ta t.ex. ett hopp som du hyfsat bekvämt klarar av. Du kan landa där du vill, balansen är på topp och det låter inte speciellt mycket när du landar. Bestäm kraven på dig själv och försök nu att göra 10 perfekta receptioner, missar du en så börjar du om. Om du är osäker på om en repetition var bra nog så var den nog inte det men det är ok, det är bara att försöka igen!
Så vad är syftet med detta? Dessa nära ändlösa repetitioner? Förutom det självklara syftet att träna dig fysiskt så är det huvudsakliga syftet att träna ditt sinne, din inställning till dig själv, din förmåga att hålla dig själv ansvarig och din tillit till din förmåga. Le parkour skapades för att kunna användas, för att göra utövarna starka och ge dem möjlighet att agera när de behövde det. Men vad händer om vi plötsligt behöver använda vår träning? Detta träningssätt kallar vi one-shots, en chans till en perfekt repetition, utan förberedelse och ofta under tidspress.
Med detta är vi tillbaka vid frågan jag ställde ett par paragrafer sedan: Hur många gånger kan jag utföra denna rörelse utan att misslyckas? Och den dagen jag behöver använda den, kommer jag att lyckas?
By |augusti 8th, 2020|Artikel|
X