Vardagsrörelse

Under en lång tid såg jag på träning som något man gör på sin fritid när man inte är hemma, arbetar eller är i skolan. Det här fungerade fram till den punkten då många andra faktorer som skapar stress kom in i mitt liv, så som att jag inte tränar tillräckligt, prestera bra på arbetet, existentiella frågor så som vem jag är, var jag vill gå i livet och om jag är på väg dit. Jag antar att många kämpar med detta likväl som jag, både att inte röra på sig tillräckligt och faktorer som skapar stress. Slutsatsen jag har kommit till är att generell rörelse i vardagen är precis lika viktig som träning. Det jag menar med detta är att genom strukturera sitt liv runt daglig rörelse kommer det gynna hälsan lika mycket som träning. Jag tror att rörelse är till för att hålla i längden, träning är till för att utvecklas och bli starkare.

Träning brukar oftast pågå i ungefär 2 timmar och om vi tittar på detta under ett dygn ser vi att det blir en obalans mellan rörelse och stillasittande. Om vi generaliserar så ser en vanlig dag, med ett träningspass, ut ungefär såhär:

23 – 07: 8 timmar av sömn

07 – 08: 1 timma att göra sig redo för att gå till skolan eller jobbet (förmodligen sittandes i bilen eller på bussen/tunnelbanan)

08 – 16: 8 timmar av mestadels sittande

16 – 17: 1 timma av att ta sig från skolan eller jobbet till dit du ska träna (förmodligen sittandes i bilen eller på bussen/tunnelbanan)   

17 – 19: 2 timmar av träning

19 – 20: 1 timma att ta dig från träningen hem (förmodligen sittandes i bilen eller på bussen/tunnelbanan)

20 – 23: Middag och avkoppling framför tv:n eller datorn (sittandes)

Totala timmar av sittande: 12 – 13 timmar

Totala timmar av rörelse: 3 – 4 timmar (jag räknar med alla små stunder av rörelse så som att gå från ett rum till ett annat)

På detta sätt är det lätt att se obalansen mellan rörelse och stillasittande. Om du tycker att du rör på dig för lite, antingen för att du sitter stilla på jobbet eller är allmänt trött i slutet av dagen, så finns det alltid sätt att röra på sig mer i vardagen.

Med rörelse syftar jag på saker som: Promenader, stretching, myfascial avslappning (foam rolling), och andra låg-intensiva aktiviteter. Dessa aktiviteter kräver inte stora mängder energi eftersom du kan göra dem utan att värma upp eller annan typ av planering. Genom att sprida ut små sessioner av rörelse under dagen kan du med säkerhet veta att du gör något hälsosamt för kroppen. Några exempel på rörelse:

  • Ta trapporna istället för hissen/rulltrappan, alternativt gå i rulltrappan
  • Stå upp på bussen/tunnelbanan istället för att sitta
  • Gång i allmänhet
  • Gå ner på huk, deep squat, när du plockar upp någonting från marken
  • Tvätta
  • Laga mat  

De två sista punkterna på listan kanske inte verkar som om det är så mycket rörelse involverad, men att bära tvätt och hacka grönsaker tar lite ansträngning och är därför rörelse. Jag är övertygad om att du hitta fler sätt att få in rörelse i din vardag, det krävs bara lite uppmärksamhet och energi.

About the Author:

One Comment

  1. Donny Åström Fransson 21 februari, 2016 at 15:43 - Reply

    Att gå/vandra är ett helt fantastiskt sätt att röra på sig i sin vardag! Jag brukar ibland gå till jobbet då jag har lyxen att ha en timmes promenad av skog och varierad terräng mellan min bostad och jobbet. Känner mig mycket piggare och “igång” när jag väl är framme och känslan håller i hela förmiddagen.

    Bra idé med att stå upp i tunnelbanan/bussen. Ännu bättre blir det utan att hålla i sig! Det är en bra balansövning och resan blir lite mer spännande!

    Trappor är awesome! Vid tristess kan man ju alltid låtsas att ha massa ärenden mellan våningarna. Bara att gå och bläddra runt med lite random papper och se upptagen ut!

    Mvh
    Kontorstraceur

Leave A Comment

X